Najnowsze artykuły

W poszukiwaniu harmonii między pracą a...

Zajęci rozwojem kariery zawodowej, pochłonięci codziennymi obowiązkami, zupełnie zapominamy o tym, co jest naprawdę ważne. Brakuje nam celu, do którego...

Czytaj Więcej

Jak radzić sobie ze stresem w okresie ciąży

Naukowcy potwierdzają, że stres w czasie ciąży ma negatywny wpływ na organizm przyszłej matki i jej dziecka. Aby na czas zapanować nad sytuacją, kobieta w ciąży musi zrozumieć prawdopodobne przyczyny stresu i wszystkie jego konsekwencje, a także sposoby radzenia sobie z nerwowym przeciążeniem.

Główne przyczyny stresu i jego przejawy

Niestety stres w czasie ciąży jest powszechny. Wśród głównych czynników wywołujących stres w okresie rodzenia dziecka eksperci wymieniają:

• zmiany hormonalne w ciele kobiety;

• konflikty w domu i w pracy;

• nieszczęście rodzinne lub napięta sytuacja rodzinna;

• silny lęk o dziecko i doświadczenia związane z lękiem przed zbliżającym się porodem;

• lęk przed przyszłym macierzyństwem i strach przed wywiązywaniem się ze swoich obowiązków.

Nawet niewielki konflikt w pracy lub kłótnia rodzinna może wpłynąć na stan kobiety w ciąży. Powtarzający się stres może prowadzić do osłabienia funkcji tarczycy, wyczerpania nerwowego i osłabienia odporności. Z kolei takie zmiany powodują upośledzenie rozwoju płodu, dlatego w żadnym wypadku nie można ignorować jakichkolwiek przejawów stresu i przeciążenia nerwowego. Rozpoznanie stresu podczas ciąży nie jest trudne. Kobiety z podobnym problemem mają klasyczne objawy neurastenii (zaburzenia nerwicowe), które wiele osób zwykle nazywa wyczerpaniem układu nerwowego:

• zwiększone zmęczenie i silne zmęczenie nawet po odpowiednim śnie;

• słaba koncentracja i ciągłe niezadowolenie ze wszystkiego, co się dzieje;

• alergiczne reakcje skórne;

• zaburzenia snu (bezsenność, silne pragnienie snu w ciągu dnia, koszmary nocne);

• uczucie niepokoju;

• ogólne osłabienie na tle zawrotów głowy z szybkim biciem serca.

Skutki stresu w ciąży

Pierwsze tygodnie ciąży są trudne fizycznie i emocjonalnie. Ciało zaczyna się odbudowywać, objawia się toksykoza, kobieta musi uświadomić sobie swoją pozycję i zaplanować najbliższą przyszłość. Wszystko to może towarzyszyć stresowi. Nawet po potwierdzeniu ciąży przez lekarza przyszła mama może nadal ukrywać przed innymi fakt jej wystąpienia, co wywołuje szczególnie nerwowe sytuacje. W drugim trymestrze ciąży kobieta czuje się lepiej. Toksykoza ustępuje, a przyszła mama zaczyna cieszyć się swoją pozycją. W tym czasie dziecko nadal aktywnie rośnie i rozwija się, dlatego staje się szczególnie wrażliwe na zmiany w organizmie matki, w tym na skoki hormonalne związane ze stresem. Trzeci trymestr rozpoczyna się w 28 tygodniu ciąży. Ważne jest, aby zrozumieć, że silny stres w późnych stadiach może prowadzić do przedwczesnego porodu, ponieważ pod wpływem skoków hormonalnych macica staje się stonowana. U ponad 40% kobiet z prawidłową ciążą obserwuje się stan nadmiernego stresu psychoemocjonalnego z lękiem o różnym nasileniu.

Jak radzić sobie ze stresem

Jeśli nie możesz uniknąć stresujących sytuacji, musisz dołożyć wszelkich starań, aby szybko uporać się z ich wpływami i zapobiec rozwojowi konsekwencji. Bardzo ważne jest, aby nauczyć się kontrolować siebie, ponieważ od tego zależy zdrowie dziecka. W warunkach stresu eksperci doradzają kobietom w ciąży uspokojenie i przeanalizowanie sytuacji, wskazując główne czynniki wywołujące zaburzenia w stanie sfery nerwowej.