Najnowsze artykuły

W poszukiwaniu harmonii między pracą a...

Zajęci rozwojem kariery zawodowej, pochłonięci codziennymi obowiązkami, zupełnie zapominamy o tym, co jest naprawdę ważne. Brakuje nam celu, do którego...

Czytaj Więcej

Jak stres wpływa na twój układ odpornościowy?

Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na silne lub długotrwałe oddziaływanie środowiska, która przejawia się w emocjonalnym i fizycznym napięciu sił rezerwowych w celu przystosowania się do niesprzyjających warunków.

Czynniki stresu

Główną funkcją stresu jest aktywacja mechanizmów obronnych organizmu w celu zachowania życia w niesprzyjających warunkach. Istnieją dwa rodzaje stresu, które różnią się wpływem na człowieka:

• Eustres - stres wywołany pozytywnymi lub łagodnymi negatywnymi zdarzeniami, pomagający mobilizować i zwiększać witalność.

• Cierpienie to destrukcyjny proces związany z trwałym, silnie negatywnym wpływem na organizm i zdrowie. Jeśli dana osoba pozostaje w tym stanie przez długi czas, taki stres wpływa na odporność, powoduje choroby somatyczne. Odporność to mechanizmy obronne organizmu, które zapobiegają negatywnym skutkom środowiska wewnętrznego i zewnętrznego oraz walczą z chorobami. Układ odpornościowy ma wiele sposobów wykrywania i zwalczania obcych patogenów, ale z powodu przewlekłego stresu odpowiedź immunologiczna jest osłabiona.

Etapy stresu i odporności

Sytuacja stresująca może stymulować układ odpornościowy, o ile organizm ma zasoby potrzebne do radzenia sobie ze stresem neuropsychicznym. Kiedy wpływ czynników stresowych staje się ciągły, produkcja komórek odpornościowych spada, ludzie stają się bardziej podatni na choroby zakaźne i somatyczne. Doświadczanie stresu przebiega w kilku etapach, które na różne sposoby wpływają na układ odpornościowy:

1. Etap mobilizacji zasobów organizmu. Występuje w odpowiedzi na sytuację lub bodziec. Na tym etapie wszystko zaczyna się od aktywacji układu nerwowego, który z kolei pobudza układ hormonalny i sercowo-naczyniowy. Na tym etapie wpływ stresu na odporność jest pozytywny, mobilizuje wszystkie mechanizmy obronne organizmu.

2. Faza emocjonalnych emocji negatywnych. Uaktywnia się, gdy organizm potrzebuje więcej zasobów i wydatku energetycznego, aby przezwyciężyć sytuację. Ciało doprowadza do granic możliwości aktywacji wszystkich systemów, które są odpowiedzialne za interakcję ze światem zewnętrznym. Przejawia się to gwałtownym wzrostem napięcia i wytrzymałości mięśni, zwiększonym uwalnianiem adrenaliny, która aktywuje serce i podnosi ciśnienie krwi.

Na tym etapie wpływ stresu i odporności utrzymuje się nadal w pozytywnej perspektywie, gdyż wraz z aktywacją mechanizmów obronnych następuje wzrost produkcji komórek odpornościowych i reakcji immunologicznych.

3. Faza astenicznych negatywnych emocji. Objawia się, gdy wpływ czynników stresowych nie ustaje, a organizm uważa, że potrzebuje więcej energii, aby przezwyciężyć stres, a brakuje mu zasobów. W tym przypadku wydajność spada, kora mózgowa jest zahamowana, a zmęczenie wzrasta. Wpływ stresu na odporność na tym etapie okazuje się ostro negatywny, ponieważ zahamowane są reakcje immunologiczne i zahamowana regeneracja komórek. Na tle obniżonego tonu organizm staje się podatny na choroby zakaźne, może również rozpocząć się proces rozwoju chorób somatycznych.

4. Etap wyczerpania. Charakterystyczne są zakłócenia w pracy wszystkich układów i narządów wewnętrznych, w organizmie panuje chaos, nie jest on w stanie odpowiednio reagować na bodźce otaczającego świata.