Najnowsze artykuły

Ile wody powinno pić dziecko w ciągu dnia?

Odpowiednie nawodnienie jest niezbędne do tego, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Jest to także ogromnie ważne w przypadku dzieci, które...

Czytaj Więcej

Czy jestem przygnębiony? Radzenie sobie z depresją podczas pandemii

Druga fala ograniczeń spowodowanych koronawirusem wywołała obniżone nastroje ludzi na całym świecie. Badanie przeprowadzone przez amerykańską National Science Foundation wykazało, że wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 24 lat prawie połowa ma objawy depresji.

Powszechna depresja

Według badaczy spośród 2 tysięcy respondentów co dziesiąty powiedział, że częściej niż przed pandemią miał myśli samobójcze. Badanie zostało przeprowadzone w kilku etapach od kwietnia do listopada 2020 roku. W Chinach podobne badanie przeprowadzone w październiku wśród tysięcy lokalnych mieszkańców w wieku od 18 do 35 lat wykazało, że około 80% respondentów cierpi na depresję na tle koronawirusa. W Europie średnia satysfakcja z życia spadła do rekordowo niskiego poziomu od 40 lat, zauważają naukowcy.

Zaplanuj dzień

Aby poprawić system emocjonalny, warto wzmocnić odporność na stres. Na przykład zacząć organizować swój dzień. Zajęty, pełen dzień to skuteczna praktyka zapobiegająca negatywnym stanom emocjonalnym. Warto poświęcić trochę czasu na prace domowe. Regularne ignorowanie realizacji dostępnych pragnień prowadzi do ogólnego niezadowolenia z życia. Ponadto regularna aktywność fizyczna jest silnym środkiem przeciwdepresyjnym. Dzienne liczby i statystyki związane z pandemią będą raczej zwiększać poczucie niepewności i wzmagać depresje. Najlepiej wybrać jeden lub dwa źródła informacji, którym ufasz i które będziesz sprawdzać pod kątem nowych informacji. Możesz też ograniczyć przyswajanie informacji - wybierz konkretny okres w ciągu dnia, w którym będziesz czytać wiadomości. Aby zapobiec depresji, warto również oddzielić lęk produktywny od lęku nieproduktywnego.

Dbajmy o siebie

Zapewnij sobie więcej snu i aktywności fizycznej. Rób więcej przerw, zmieniaj zajęcia w zależności od stopnia trudności, poświęć czas na relaks i możliwość bycia ze sobą. Ogranicz czytanie wiadomości lub oglądanie telewizji. Wiedza jest ważna. Jednak ciągły przepływ informacji o tym, jak szybko wirus się rozprzestrzenia lub ile żyć dziennie zabrał, potęguje strach i niepokój. Zmuś się do czytania ściśle określonej ilości materiałów o pandemii lub poważnie ogranicz czas oglądania wirusowych wiadomości. Spokojnie zastanów się, co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko. Mogą to być podstawowe zasady: dokładnie myj ręce przez co najmniej 20 sekund, śpiewaj piosenkę, ogranicz podróż komunikacją miejską, zrób sobie maskę. Najważniejsze, żeby te kroki były zgodne z zaleceniami ekspertów z WHO, przychodni, a nie z poradami prasy brukowej. Zrób coś pożytecznego. Popraw swoją znajomość języka angielskiego, rosyjskiego czy niemieckiego. Zapisz się na seminarium internetowe, kurs online lub zajęcia w lokalnej szkole jazdy. Pobierz samouczki wideo Gordona Ramsaya i naucz się gotować pyszne curry z kurczaka. Wypróbuj jogę, a jeśli nie wiesz jak, znajdź kurs wideo z miłym trenerem. Jakiekolwiek nawet najbardziej banalne zajęcie pozwala nam odciążyć umysł i uciec od nieustannego myślenia o pandemii. Przy okazji możesz wykorzystać czas izolacji do nauki czegoś pożytecznego.